הדמיית הרכבת: In3D בע"מ
הדמיית תחנת הר יונה: In3D בעמ
הדמיית תחנת שפרעם: In3D בעמ
הדמיית תחנת ריינה: In3D בעמ

הרכבת הקלה נופית בין חיפה לנצרת

החזון שחברת חוצה ישראל מובילה הוא חזון של תשתיות תחבורתיות מתקדמות ובנות קיימה המרחיבות את חופש התנועה של תושבי ישראל ופותחות לפניהם מגוון אפשרויות – כלכליות, תעסוקתיות וחברתיות. 

חזון זה יוגשם באמצעות פסיפס של מיזמים תחבורתיים, ולרכבת הקלה "נופית" – המיזם המרכזי שחברת חוצה ישראל מובילה בצפון הארץ – מיזם מרכזי בפסיפס זה.

"נופית" היא רכבת קלה אזורית שתשרת את תושבי הצפון ותיצור רצף תחבורתי מהיר ויעיל בין היישובים במטרופולין הצפונית של ישראל על שלושת המוקדים שלה – גוש חיפה, גוש הקריות וגוש נוף הגליל-נצרת. הרכבת הקלה "נופית" הינה כלי ידידותית לסביבה: היא תופעל בחשמל, בטכנולוגיה חדשנית, ירוקה ומתקדמת שתאפשר לראשונה בישראל נסיעה רצופה במקטעים עירוניים ובין-עירוניים, ללא צורך בהחלפת אמצעי תחבורה.


"נופית" במספרים וביעדים

תוואי הרכבת הקלה "נופית" יתפרס לאורך כ-41 ק"מ, ולאורכם יוקמו 20 תחנות. יותר מ-30 קרונות ינועו על המסילה במהירות מרבית של 100 עד קמ"ש, ובכל 4 עד 10 דקות תעצור רכבת על יד הרציפים. כ-100,000 נוסעות ונוסעים יגיעו בכל יום לעבודה, ללימודים או לכל מטרה אחרת באמצעות הרכבת הקלה ובכך יפחיתו תנועה של מכוניות מזהמות על הכבישים וירחיבו את מעגל האפשרויות הנגישות לתושבות ולתושבים בצפון. 

עם הפעלתה של "נופית" ייהנו תושבי האזור משירות תחבורתי רציף ונגיש בתוך המטרופולין וממנה לכל חלקי הארץ, בזכות הקישוריות לאמצעי תחבורה נוספים. "נופית" תחבר בין היישובים לאורך התוואי, תנגיש את מרכזי התעסוקה, תרחיב את אפשרויות ההשכלה והפנאי ותשפר את איכות חיי התושבים ואת איכות הסביבה שבה הם חיים, עובדים ולומדים.

במהלך שנת 2021 קידמה חברת חוצה ישראל במרץ את שלב התכנון המוקדם של תוואי הרכבת הקלה. בימים אלו אנחנו מקדמים את שלב התכנון המפורט, וכעת ניתן להציג את התוואי של "נופית": תחנת המוצא המתוכננת תהיה בתחנה מרכזית המפרץ בעיר חיפה. משם תמשיך הרכבת אל קריית אתא (כביש 781 החדש) ולאורך כביש 79 ליד היישובים שפרעם, ריינה, משהד וביר אל מכסור, תחצה את העיר נוף הגליל ותגיע אל תחנתה הסופית בעיר נצרת.


לקראת פרסום המכרז הזכייני

על פי החלטת הממשלה, עבודות אינפרא 2 בפרויקט "נופית" יקודמו באמצעות מכרז זכייני. מכרז המיון המוקדם (PQ) הסתיים בינואר 2021, ובמסגרתו הגישו שש קבוצות את מועמדותן. קבוצות אלו מורכבות מחברות בין-לאומיות מובילות ומחברות מקומיות גדולות. ההצעות שהוגשו נבדקו במהלך השנה, ולאחרונה פורסמה ההכרזה על הקבוצות שעברו את שלב המיון. המכרז הזכייני לפרויקט צפוי להתפרסם ברבעון השני השנה, ואליו יוכלו לגשת הקבוצות שעברו בהצלחה את שלב המיון.

ברבעון האחרון של 2021 פורסמו שני מכרזי תכנון וביצוע DB (DESIGN-BUILD) גדולים לעבודות גישור לאורך התוואי. מכרז DB שלישי בסדרה של עבודות המנהור בנוף הגליל אושר פורסם ברבעון הראשון של שנת 2022. בשלושת המכרזים האלה מושקעים כמיליארד ₪, וביצועם יקודם במהלך שנה זו. מכרזים נוספים של עבודות עפר וסלילה צפויים להתפרסם בחצי הראשון של שנת 2022.


מתקדמים בעבודות הביצוע לאורך התוואי

עבודות הביצוע בפרויקט החלו בכמה מוקדים בסוף שנת 2020 והתקדמו בקצב מהיר בשנה האחרונה, ביניהן:

  • הקמת מתחם הדיפו ומרכז השליטה והבקרה של "נופית" באזור התעשייה בקריית אתא
  • הכשרת שני חניוני "חנה וסע" בנוף הגליל – באזור התעשייה הר יונה ובמתחם השוק העירוני – וכמו כן עבודות לטיפול במדרון בהר יונה
  • עבודות להכשרת השטח במתחם תחנת קריית הממשלה בנוף הגליל
  • עבודות לטיפול והכשרה של הקרקע בתחנה מרכזית המפרץ בחיפה
  • חפירות ארכאולוגיות בשיתוף רשות העתיקות בסמוך לתחנת ריינה, בתחנה נצרת צפון ובתחנת יפתחאל.

 

פרויקט הרכבת הקלה 'נופית' מקודם ע"י משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל, ומתקדם בהתאם לתוכנית העבודה וללוחות הזמנים.

  1. אזור הסמוך למרכזית המפרץ בחיפה – מבוצעות עבודות להסדרת השטח הסמוך לתחנת הרכבת, לקראת תחילת עבודות להקמת תחנת הרכבת הקלה מרכזית המפרץ.

כיום: הושלמו 2 עבודות קידום זמינות:

  1. פינוי פסולת בניין חפירה לתחתית מיסעת הגשר המתוכנן באזור.
  2. הושלם ביצוע ניסוי העמסה שמטרתו לבדוק את תסבולת הקרקע והמאפיינים בשכבות הגאוטכניות באזור, לצורך טיוב תכנון גשר הרכבת הקלה.

 

  1. אזור הדיפו בקריית אתא – מבוצעות עבודות מקדימות לקראת הקמת מרכז התחזוקה והתפעול של הרכבת הקלה, בסמוך לכביש 22 (עוקף קריות).

כיום: עד כה, בוצעו קירות דיפון המהווים חיץ בין האתר למגרשים הסמוכים, והוקמו קירות קרקע משוריין בהיקף המתחם, אשר תומכים את חומר המילוי שהובא לשטח, במטרה להעמיס את הקרקע הקיימת לצורך ייצובה.

כמו כן, מבוצעות הכנות לביצוע העתקות תשתית של קו מתח גבוה וקו ביוב מרכזי, באמצעות קידוחים תחת כביש עוקף קריות.

  1. אזור התעשייה הר יונה בנוף הגליל – מבוצעות עבודות להכשרת חניון חנה וסע לרווחת משתמשי הרכבת הקלה. החניון יכיל כ-580 מקומות חניה, והוא ממוקם בקרבת תחנת הר יונה.

כיום: מבוצעות עבודות קידוחי כלונסאות. כמו כן, מבוצעות עבודות במדרון "ואדי סלינא" על מנת להגיע למפלס שווה לצורך הקמת חניון הר יונה.

  1. אזור הסמוך למבנה עיריית נוף הגליל – בוצעו עבודות להסדרת השטח מול בניין העירייה, וזאת לטובת הקמת מנהרה בקטע שבין צומת החטיבות ועד בניין העירייה. עבודות אלו יבוצעו בשלבים המשכיים בפרויקט, לטובת מעבר הרכבת הקלה.

כיום: אין עבודות.

  1. אזור הסמוך למבנה השוק בנוף הגליל - עבודות להכשרת חניון חנה וסע, לרווחת משתמשי הרק"ל. החניון יכיל כ-120 מקומות חניה.

כיום: אין עבודות.

  1. שדרוג צומת קריית הממשלה – העבודות יחלו ברבעון שני 2022. עם סיומן, יוסדר צומת קריית הממשלה, יתווסף נתיב פנייה שמאלה לכיוון 'דרך הציונות' (כביש 75) ובנוסף ייסלל נתיב נסיעה חדש לפונים ימינה משדרות מעלה יצחק ל'דרך הציונות'.

    העבודות צפויות להתחיל במהלך החודשים הקרובים.

  2. עבודות להרחבת גשר גלעד – לטובת הקמת תחנת גלעד הממוקמת על שדרות מעלה יצחק, ייבנה גשר נוסף בצמוד לגשר גלעד הקיים כיום. הגשר החדש יוקם לצורך מעבר הרכבת הקלה.

העבודות ימשכו כ-18 חודשים, במסגרתן יבוצעו הסדרי תנועה חדשים במקום.

העבודות צפויות להתחיל ברבעון 2 2022.
 

 

סטאטוס:

בביצוע

צפי לסיום הפרויקט: 

כלל התוואי עד 2027

אומדן תקציבי:

כ-7.5 מיליארד ₪

גלריית תמונות