הדמיות: יינון - תכנון, ייעוץ ומחקר בע"מ

הרכבת הקלה חיפה - נצרת

פרויקט הרכבת הקלה חיפה - לנצרת הינו מגה פרויקט תשתיתי מורכב, ראשוני מסוגו בישראל, המנוהל ע"י חוצה ישראל כזרוע הביצוע של משרד התחבורה. הפרויקט משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. במסגרת הפרויקט תוקם רכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר את הישובים והערים שבקרבת התוואי למרכז המטרופולין ולמרכז הארץ.

פרויקט הרכבת הקלה יהווה זרז להמשך הפיתוח האורבני של אזור הצפון על ידי שיפור הנגישות למרכזי הערים, חיבור של מרכזי העסקים, התרבות, המסחר והתיירות, הנגשת מרכזי התעסוקה וקידם צמיחה כלכלית

אורכו של קו הרק"ל הינו כ- 41 ק"מ והוא יכלול 20 תחנות העלאת והורדת נוסעים, חניוני חנה וסע לאורך התוואי, מתחם דיפו ומרכז בקרה.

התוואי יחל בתחנת מרכזית המפרץ בחיפה יעבור דרך קריית אתא, ימשיך לארוך כביש 79 בסמוך לישובים שפרעם,  ריינה, משהד, ביר אל-מכסור ומשם יכנס לנוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת

בקו יפעלו בין 30 ל- 40  קרונות בתדירות נסיעה מקסימלית של בין 4 ל- 10 דקות. תחזית הנוסעים המתוכננת ביום היא כ- 100,000 נוסעים ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבינעירוני תעמוד על כ- 100 קמ"ש.

זמן הנסיעה המוערך לאורך התוואי, מקצה לקצה, יעמוד על כ-50 דקות.

הטכנולוגיה משלבת בין רכבת עירונית לרכבת בין עירונית, ובכך מאפשרת נסיעה רצופה במקטעים עירוניים ובינעירוניים, ללא צורך בהחלפת מערכת הסעה.

הרכבת דומה לרכבת קלה במאפייניה החיצוניים, בגיאומטריה (רדיוסים/שיפועים) ובנוחות למשתמשים, אך מהירה ממנה (100 קמ"ש), מסוגלת לנוע בתנועה משולבת עם רחוב עירוני וברדיוסים קטנים, בתנאים מסוימים יכולה אף לנסוע על תשתית של רכבת כבדה.

הרכבת מסוגלת לנוע בשיפועים גבוהים של עד 8% ולצמצם את האפקט הסביבתי של בניית התשתית: פחות עבודות עפר, גשרים ומנהרות.

מערכת ההפעלה המתוכננת של הרק"ל מושתתת על הזנה חשמלית שמקורה בתחמ"שים של חברת החשמל אשר יספקו את המתח לפעולתה.

 

 

שלבי הפרויקט 

שלב ראשון (אינפרה 1)

בשלב זה יבוצעו כלל תשתיות ההנדסה האזרחית בפרויקט הכוללות, בין היתר, חידוש והעתקת תשתיות המים, הביוב, תשתיות החשמל והתקשורת, וכן, בניית גשרים, סלילת כבישים והקמת חניונים.

העבודות מתוכננות להתחיל לקראת סוף שנת 2020.

 

שלב שני (אינפרה 2)

בשלב זה יוקמו התשתיות הרכבתיות, יונחו המסילות ויבוצע רכש הקרונות.

בימים אלו מבוצעות עבודות הכנה לקראת תחילת ביצוע עבודות לקידום זמינות.

העבודות המבוצעות בשטח כוללות:

  • ביצוע מדידות
  • קידוחי קרקע
  • איתור תשתיות

לקראת סוף שנת 2020 יחלו עבודות הביצוע לקידום זמינות כאשר, בשלב הראשון, יבוצעו עבודות להקמת שני חניונים (חנה וסע) האחד באזור תחנת השוק והשני בסמוך לתחנת הר יונה בנוף הגליל, ובשלב הבא יחלו עבודות לחידוש והעתקת תשתיות.

העבודות יבוצעו במקטעים ולאורך כל תקופת הביצוע ישמר מעבר בטיחותי להולכי רגל וגישה ועסקים.

סטאטוס:

תכנון מוקדם

אומדן תקציבי:

כ-6 מיליארד ש"ח